You are here
Home > Parent Category III > Child Category III > „Magiczne ślimaki” – krótka lekcja foto nr 5

„Magiczne ślimaki” – krótka lekcja foto nr 5

W tym artykule pokażę wam, jak tworzyć niesamowite scenerie w fotografii zbliżeniowej, w których ważną rolę odgrywa bajkowy drugi plan. Zdjęcia, które widzicie zostały wykonane przy użyciu znanego obiektywu  Trioplan 100 f2.8 z zastosowaniem pierścieni pośrednich. Dodatkowo zmieniłem kolory sceny, aby były one bardziej „magiczne” i oderwane od rzeczywistości. Minimalna odległość ogniskowania tego obiektywu jest odpowiednia dla większych obiektów, takich jak motyle lub ważki. Aby zbliżyć się do tak małych ślimaków, nie obejdzie się bez pierścieni pośrednich lub soczewki makro. Należy jednak pamiętać, że zbyt duża moc soczewki może zniwelować efekt drugiego planu i kółeczka w tle nie będą widoczne. Podstawa to eksperymentowanie i zwykle jeden najcieńszy pierścień pośredni i soczewka o mocy maksymalnie +2 do +3 dioptrii jest optymalna.

Niebieska kolorystyka to zabieg pozwalający uzyskać nierealistyczną scenę. Krótko powiedziawszy, aby otrzymać kadr z bajkowym tłem, musisz:

1. Kupić jeden z popularnych obiektywów M42, tj. Trioplan, Primoplan lub Pentacon.

2. Wyjść najlepiej rano w słoneczny dzień na łąkę.

3. Wziąć zraszacz, znaleźć kwiaty, pajęczynę, owada lub cokolwiek interesującego i sfotografować je pod kątem w stosunku do padających promieni słonecznych.

Pamiętaj, że nie szukasz typowych kadrów makro, a ujęć, na których musi znaleźć się nietypowe tło w postaci okręgów, odblasków i prześwietleń.

Realistyczna kolorystyka jest również ciekawa. Ślimaka umieściłem w kadrze zgodnie z zasadą „złotego podziału”, a źdźbła wiodą wzrok od prawej górnej strony kadru do lewej dolnej zgodnie z kierunkiem wędrówki ślimaka.

Powodzenia w terenie i do zobaczenia w odcinku nr 5.

 

Dodaj komentarz

Top